Či už sa to môže zdať akokoľvek šialené - nemali by sme nikam vyrážať bez lopaty. Áno, znie to trochu prehnane. Samozrejme, že nehovoríme o naozaj každej situácii a o klasickej lopate. Skôr sa jedná o výlety do prírody na viac dní, expedície a tak podobne. Na miesto lopaty si Dosaďme lopatku. Lopatky sú prakticky zmenšeniny veľkých lopát. Skrývajú však navyše určité modifikácie a výnimočnosti, ktoré stoja za zmienku.
V rukách vojakov už od doby prvej svetovej vojny môžeme vnímať malú lopatku s dreveným poriskom. Už to bola poľná lopatka. Jedná sa prakticky o zmenšeninu klasickej lopaty, ktorá má síce menšie rozmery, jej mobilita a funkčnosť však rozhodne menšia nie je. Áno, síce sa na násadu nezmestí toľko materiálu, ako u väčšej sestry to hravo vynahradí kompaktnosťou a mobilitou. Táto obrovská výhoda z nej robí ideálneho priateľa pre vojaka. Samozrejme, že od tej doby prešli dlhú cestu. Dnes je drevo nahradené buď plastom alebo oceľou. Aj celá konštrukcia prešla zmenou - lopatka sa dá ešte zmenšiť. Ako? Jednoducho - medzi rukoväťou a pracovnou časťou je kĺb, vďaka ktorému môžeme lopatku preložiť na pol a vložiť do transportného puzdra. To sa pripne k pásu alebo na batoh, kde čaká na svoje využitie. Premýšľali sme niekedy nad samotnou lopatkou? Bolo by skvelé, keby sme s jej pomocou mohli robiť viac vecí, že?
Nad samotnou lopatkou sa už niekto zamýšľal. Povedal si - prečo by nemohla spĺňať viac požiadaviek? Prečo by nemohla byť multifunkčná? Vďaka takto zvolenej otázke máme dnes k dispozícii tak zvané multifunkčné lopatky. Skladajú sa tiež z rukoväte a pracovnej časti, ktorá je ale oveľa zložitejšia. Vďaka aretačnej matici môžeme uzamknúť lopatku v rovnej pracovnej polohe, zloženej polohe, ale aj kolmej polohe. Takto uzamknutá supluje prácu krompáča.Môžeme s ňou kypriť zeminu pred jej vykopaním a tak ďalej. To ale nie je zďaleka všetko. Rovnako tak ju môžeme použiť ako sekerualebo pílu. Tipnime si, ako? Pracovná časť lopatky má dve strany. Každá z nich má trochu inú štruktúru. Jedna je s ostrím a druhá so zubami - teda podľa sekery a píly. Takáto poľná multifunkčná lopatka nás dokáže vytiahnuť z ledajakého maléru. Rovnako ako klasická poľná lopatka sa dá aj táto zložiť a uložiť do transportného vaku. Všetko je nejako veľmi zložité, čo keď chceme len lopatu na sneh?
Trochu sme to tu zahltili multifunkčnými možnosťami. Aj pre tých z nás, ktorí len hľadajú lopatky do auta, poslúži táto kategória. Takéto lopatky majú dlhšie porisko a väčšiu násadu. Vzhľadom k tomu, že je vozíme v aute ani nepotrebujeme moc šetriť priestorom. Ale čo materiály?
Či chceme alebo nie, opäť prichádza na rad hliník, ktorý je ideálnym materiálom pre lopaty na sneh. Vďaka nemu sú ľahké a odolné. Samozrejme, že nemôžeme mať poľnú lopatku z hliníka. Tu musí zaujať čestné postavenie oceľ, ktorá je pevnejšia a tvrdšia ako hliník. Tiež sa lepšie spracováva a nie je tak finančne náročná. Držadlá, rukoväte a poriska sú ideálne v kombinácii -plast a kov,aby sa zachovala pevnosť spolu s odľahčeným držadlom. Pri výbere takejto lopatky si uvedomme, na čo ju chceme. Aj do auta sa hodí multifunkčná, ale so sebou na výlet asi nevezmeme hliníkovú na sneh.