Pri konflikte hrajú úplný prím emócie. V emočnom rozladení ľudia mnohokrát povedia niečo, čoho potom ľutujú. Platí to aj obrátene. Keď po hádke premýšľajú nad tým, čo sa všetko povedalo, často ľutujú, že nebolo vyrieknuté to či ono. V oboch prípadoch za to môžu emócie. Je dôležité sa sústrediť na jednu vec. Pri hádke zachovajte chladnú myseľ a snažte sa upokojiť. Hádky s horúcou hlavou alebo dokonca v opitosti vedú akurát do ešte väčších problémov. A to nikto normálny predsa nechce...
Poradíme vám, ako slovný konflikt riešiť. Z týchto rád si môže k dobru rovnako dobre obyčajný človek ako manažér konkrétneho tímu.
Uvedomte si, že hádky a nedorozumenia sú staré ako ľudstvo samo a ide vlastne z psychologického hľadiska o celkom bežnú vec. Ľudia, ktorým sa hádky vyhýbajú, sú veľmi vzácni a svojím spôsobom ide o ohromnú prednosť, ktorú im „bežní“ smrteľníci môžu maximálne závidieť.
Z toho dôvodu pri žiadnej hádke nepanikárte a snažte sa čo najviac upokojiť a koncentrovať. Povedzte si, že hádka je aktuálny problém, ktorý treba riešiť, najčastejšie hneď a ako k riešiteľnému problému k celej hádke pristupujte.
Po emočnom výbuchu je ignorácia druhého názoru tou najhoršou vecou, ktorú môžete pri hádke urobiť. Buďte ústretoví a vecní. Pýtajte sa na názor toho druhého. Hádka je vždy rozkolom niekoľkých názorov, a pokiaľ nebudeme poznať stanovisko druhej strany, nikdy sa na upokojenie celej situácie nedopracujete.
Ste lídrom alebo manažérom a máte vo svojom tíme znepriatelené strany. Pokiaľ nebudete mať nadhľad, nikdy ich problém nevyriešite. V horšom prípade vás celá situácia môže veľmi ľahko do hádky zatiahnuť. Z toho dôvodu riešte konflikty ostatných nezaujato ako nejaký pozorovateľ. Nesnažte sa robiť unáhlené riešenia. To celej situácii určite neprospeje. Prekročte svoje ego a dajte za pravdu človeku aj napriek tomu, že k nemu nesprávate veľké sympatie. Jedine tak vo vás vaši podriadení uvidia osobu, ktorá stojí za rešpekt.
Ako sme si už povedali. Hádky sú často veľkou emocionálnou hrou a v takejto situácii má každý tendenciu robiť zrýchlené a unáhlené kroky. To je však zle. Snažte sa v takej situácii o opak. Dajte si pauzu, nezodpovedajte a nekonajte hneď a svoju odpoveď si starostlivo premyslite. Nezabúdajte, že to, čo urobíte alebo poviete, už nikdy nepôjde vrátiť.
K tomu vám pomôže, ak budete pravidelne a dlho dýchať. Jednak tým získate potrebný čas pre férovú odpoveď, mozog sa okysličí a zároveň tým upokojíte myseľ, ktorá by inak mala tendenciu konať unáhlene.
Vzájomné obviňovanie je cesta do pekiel, ktorá, ako je známe, nikam nevedie. Ak chcete upokojiť situáciu, vyhnite sa obviňovaniu. Vyhýbajte sa aj tendencii, že jedno obvinenie prebijete ďalším, oveľa horším. V tej chvíli sa dostanete do neriešiteľnej situácie.
Aj hádka môže mať pozitívne účinky, ktoré sa prejavia sekundárne. Najčastejšie tým, ak si uvedomíte, že druhá strana mala pravdu. V tej chvíli, ak máte nastavené rastové myslenie, môžete premýšľať na svojom zlepšení. Hádka vám niekedy poskytne návod, ako neskôr a bez emócií konštruktívne riešiť problém.
Reč tela je v komunikácii veľmi dôležitá, hoci ju nevnímame tak priamo. Z agresívneho tónu hlasu aj agresívneho tónu gestikulácie, prípadne postoja tela sme schopní včas rozpoznať gradáciu hádky, ktorá by mohla prerásť k bezprostrednej agresii. Z týchto dôvodov sa nám sledovanie pohybov a postoje tela oplatí. Môžeme tak odhadnúť silu a odhodlanie druhej strany a podľa tejto situácie v pokoji a vecne reagovať.
Posledná rada je takmer na nezaplatenie. Ak sa dá hádke akýmkoľvek spôsobom vyhnúť, potom to urobte. Nenechajte si peniť krv iba preto, že proti vám stojí človek, ktorého náplňou života sú vyhrotené situácie. Preventívny, prípadne včasný ústup z hádky nie je rozhodne znakom nejakej slabosti. Naopak. Ide o znak jednania vyspelého a vyrovnaného človeka.
Prajeme vám čo najmenej konfliktov a vyhrotených situácií. Z celého stručného návodu je jasné, že pri hádkach je potrebné udržať emócie na uzde a nerozhodovať sa v afekte. A pokiaľ to bude len vhodné, potom dodržujte pravidlo číslo 8. Teda, že múdrejší radšej ustúpi…