Než sa rozbehol inovatívny český startup CityZen s udržateľným oblečením na každodenné nosenie, museli 3 kamaráti z Chrudimi ujsť dlhú cestu. Dnes ponúka predovšetkým kvalitné a zároveň elegantné oblečenie. Predovšetkým tričká, ktoré sú priedušné, maskujú pot a redukujú zápach. Do ich ponuky patria aj firemné tričká s vlastnou potlačou či výšivkou. Oblečenie značky CityZen teraz mieri aj do ponuky Rigadu!
Príbeh spoločnosti CityZen sa začal oficiálne písať v septembri 2018. Myšlienka na firmu s kvalitným a udržateľným oblečením však Renému Němečkovi, jednému zo zakladateľov, klíčila v hlave už celé dve desaťročia. Postupom času si stanovil za cieľ priniesť na trh oblečenie, ktoré nebude spadať do kategórie fast fashion, teda neslávne presláveného trendu spotrebnej módy. Ďalej si prial, aby bolo tiež pohodlné, funkčné a dobre vyzeralo.
René Němeček, ktorý má dnes v CityZen na starosti výrobu a inovácie, vyštudoval v polovici 90. rokov textilnú fakultu. Už vtedy premýšľal o tom, ako vyrobiť tričko, ktoré by mohlo ponúknuť vlastnosti, aké bežné tričká nemajú. O svoju myšlienku sa však s kamarátmi Pavlom Hrstkom (terajší výkonný riaditeľ) a Martinom Burkonom (terajší finančný riaditeľ) podelil až o viac ako 20 rokov neskôr.
Ako sme už písali na začiatku, CityZen ako startup vznikol v septembri roku 2018. Prvá objednávka na e-shope prišla približne o 3 mesiace neskôr, ešte pred Vianocami. Potom už to ale šlo ráz na ráz. V januári 2019 sa sortiment CityZen rozšíril o funkčné polokošele, ktoré pôsobia elegantne a obstoja aj ako prvok štýlu smart casual. Vďaka ich funkčnosti si ich ale môžete bez obáv obliecť aj do terénu.
V máji 2019 získal CityZen v súťaži T-Mobile Rozjazdy titul Startup roku. Vďaka tomu sa spoločnosti otvorili široké možnosti marketingu a mohli sa pustiť do ďalších projektov a vývoja. V lete 2019 sa potom podarilo prakticky vypredať sklady. Zakladatelia CityZen v tej chvíli dostali obavy, že naštvú zákazníkov dlhými čakacími dobami. Do októbra sa však tok skladových zásob podarilo „vychytať“. Okrem toho sa objednávky začali baliť do nových obalov z recyklovaného papiera, ktoré boli rovnako ako tričká dizajnovo veľmi vydarené.
V novembri 2019 sa v sortimente objavili dámske tričká a aj vďaka nim bola prvá väčšia vianočná sezóna CityZen skutočne úspešná. Na začiatku roku 2020 uviedol výrobca svoj vlastný e-shop na Slovensku. Začiatok pandémie priniesol nielen problémy, ale aj príležitosti – výrobca priniesol na trh vlastné rúška s antibakteriálnou úpravou. K úspechom roku 2020 sa radí ocenenie publika v súťaži startupov Creative Business Cup alebo veľký ohlas po reportáži v programe Českej televízie Gejzír. Ale aj sťahovanie do väčších priestorov alebo vznik nemeckej mutácie e-shopu na konci roka.
V roku 2021 si spoločnosť CityZen nechala zaregistrovať dve ochranné známky a rozšírila svoj sortiment o neviditeľné tričká pod košeľu, pánske boxerky, tričká s dlhým rukávom, košele, detské tričká, dámske tričká s ¾ rukávom a Plus Size tričká. Rozšíril sa aj výber odtieňov.
Spolu so sortimentom však postupne narastal aj počet zamestnancov, ktorí sa teraz už počítajú na desiatky. Aj to svedčí o úspechu konceptu, ktorý oceňujú mestské aj outdoorovo zamerané typy zákazníkov. Oblečenie CityZen totiž dokáže vyhovieť obom skupinám. Zakladatelia CityZen sa o tom neustále presviedčajú nielen vďaka rastúcej obľúbenosti svojich produktov, ale aj dosahovaním čiastkových úspechov v podobe rôznych ocenení (vrátane viacnásobného ocenenia ShopRoku na Heureke alebo ocenenia Podnikateľ roka pre výkonného riaditeľa Pavla Hrstku).
O oblečení CityZen sa dá s pokojným svedomím vyhlásiť, že je funkčné. Materiál je príjemne priedušný, dobre odvádza vlhkosť od tela a rýchlo schne. Tričká tak pohodlne využijete pri akýchkoľvek intenzívnejších fyzických aktivitách, vrátane outdoorovej túry alebo cvičenia v posilňovni. Rovnako tak si ich ale môžete vziať aj do mesta, kde oceníte ich podarený a nadčasový dizajn. Majú ale aj ďalšie dôležité funkcie, ku ktorým patrí napr. vysoká odolnosť voči špine, antibakteriálne vlastnosti, ktoré zamedzujú vzniku zápachu, a predovšetkým fakt, že na nich ani po dlhom nosení neuvidíte stopy potu.
Všetky tieto vlastnosti má na svedomí unikátna technológia s názvom CityZen, ktorú si rovnomenná spoločnosť chráni ako oko v hlave. Technológia je unikátna nielen v lokálnom, ale aj v globálnom meradle. Zaujímavosťou je, že tričká CityZen nemajú žiadnu membránu a sú vyrobené z prémiovej bavlny, ktorá u konkurencie nebýva úplne bežná.
Prémiová bavlna, z ktorej sú všetky tričká značky CityZen vyrobené, pochádza z Grécka, Spojených štátov a Egypta. Pred príchodom do ČR nie je bavlna nijako upravovaná – jedná sa o režnú bavlnenú priadzu a prvú nitku tak CityZen vyrobí až na našom území. Režná pletenina, ktorá tu vzniká, je následne zafarbená tým najšetrnejším spôsobom, aký je v dnešnej dobe v rámci textilného priemyslu k dispozícii.
Pre svoje tričká používa CityZen úplet Single Jersey, teda po slovensky záťažný jednolícny úplet, ktorý je príjemný na omak aj na nosenie, a hlavne je vzdušný. Technológia farbenia navyše spotrebuje oveľa menej vody, než je v tomto trhovom segmente bežné, takže šetrnosť k prírode a udržateľnosť tu nie sú len prázdnymi marketingovými pojmami. Na jeden kilogram materiálu sa pri farbení bežne použije okolo 100 litrov vody, pri CityZen však ide len o približne 20 až 40 litrov. Celý proces farbenia je navyše oproti tým bežným skrátený na tretinu.
Na každú fázu výroby nadväzuje kontrola kvality, kde sa hodnotia rôzne faktory. Pri farbení je to napr. stálofarebnosť pri praní alebo pri potení. Materiál schválený pre ďalšie fázy výroby musí spĺňať ekologické textilné normy Oeko-Tex Standard 100.
Poslednou fázou výroby tričiek CityZen je strihanie a šitie. A zatiaľ čo strihanie zaobstarajú CNC cuttery obsluhované profesionálmi, samotné šitie tričiek už je ručná práca šikovných a skúsených krajčírok. Bez nich by kvalitné tričká CityZen skrátka nevznikli. A úplne nakoniec prichádza na rad finálna fáza kontroly kvality. Okrem Českej republiky sa tričká CityZen šijú aj na Slovensku, ale nikde inde.
Tričká s mnohými výhodami
Pár výhod tričiek značky CityZen sme už spomenuli vyššie, tak si ich zhrňme v bodoch a pridajme ďalšie:
Okrem tričiek a polokošíl v ponuke dokáže spoločnosť CityZen pripraviť aj ponuku na mieru, teda s vlastnou potlačou alebo výšivkou. Kvalitná potlač, ktorú CityZen používa, vydrží skutočne dlho. Výšivky vyzerajú elegantne najmä na polokošelách, naopak potlač sa hodí predovšetkým na tričká CityZen. Ponuky na mieru riešia obchodné oddelenie firmy CityZen s každým zákazníkom individuálne.