Padáková šnúra (inak tiež Paracord, padákovka alebo cord atď) je ľahké nylonové lanko pôvodne používané na padákoch amerických výsadkárov počas druhej svetovej vojny. Výsadkári však našli pre paracord veľa ďalších využití pre každodenné potreby. V súčasnej dobe je používaný ako univerzálne lanko ako pre vojakov, tak civilistov. Paracord bol dokonca používaný astronautmi počas 82. misie raketoplánu pri oprave Hubblovho teleskopu.
Vonkajšia pletená časť má vysoký počet spletaných prameňov, čo dáva obalu paracorda pomerne hladkú textúru. Celo-nylonová konštrukcia ho potom činí pomerne pružným. V závislosti na použití tak môže byť buď užitočným pomocníkom alebo poslednou záchranou v núdzovej situácii. Cez historické spojenie paracorda a výsadkárov k nemu mali prístup prakticky všetky americké jednotky. Používa sa v takmer každej situácii, kedy je potrebné ľahkej a pevnej šnúry. Typické použitie zahŕňa pripevnenie rôzneho vybavenia k vozidlám alebo výstroji, ďalej malých alebo dôležitých predmetov, ktoré sa rady samovoľne strácajú atď. Navlieknutím rôznych korálikov sa z paracorda stáva veľmi užitočná pomôcka k počítaniu prejdenej vzdialenosti v neznámom teréne.
Vnútorné vlákna (obyčajne nazývané ako "vnútornosti") môžu byť odstránené, keď je potreba tenšia šnúra; napríklad ako šijacia niť na opravu vybavenia alebo môžu byť použité ako rybársky vlasec v núdzových situáciách. Nylonový obal je často používaný samostatne, priadza z jadra odstránená, keď je potreba tenší alebo menej elastická šnúra; napr. ako šnúrka do topánok. Konca paracorda sa takmer vždy taví a zafixujú, aby sa zabránilo štiepeniu vnútorných vlákien.
Okrem čisto úžitkovej funkcie možno paracord použiť ako štýlový doplnok - viazané alebo pletené náramky, šnúrky na krk, opasky a iné ozdobné predmety. Tie sú niekedy viazané takým spôsobom, aby sa dali ľahko rozpliesť pre okamžité použitie. Niektoré spoločnosti používajú paracord v spojení s ďalším potrebným vybavením pre vytvorenie krabičiek poslednej záchrany.
Požiadavky US Military na paracord sú rozpísané v špecifikácii MIL-C-5040H do šiestich typov: I, IA, II, IIA, III, IV. Typ IA a IIA sú zložené výhradne z obalu bez jadra. Typ III je tým najpoužívanejším, keď je jeho minimálna nosnosť stanovená na 550 libier (cca 250kg). Odtiaľ teda prezývka "550 cord". Americká armáda nemá v súčasnej dobe žiadne konkrétne požiadavky na priemer paracorda a ten v priemere zvyčajne merí 5/32 palca (4 mm). Jadro (tiež známe ako Kern) sa skladá z niekoľkých prameňov a číslo je dané typom paracorda. Každé vlákno sa skladá z dvoch (civilné) alebo troch (armádne) menších nylonových a do seba stočených vlákien.
Armádna verzia typ III 550 môže byť o niečo silnejšia ako civilné prevedenie z dôvodu použitia 3 nylonových prameňov pre vnútorné jadro, na rozdiel od 2 nylonových prameňov pre civilnú verziu. Armádne prevedenie bude bližšie 4 mm a civilné ku 3 mm hrúbky. Hrúbka sa ďalej bude líšiť aj preto, že typ III používa 7, 8 alebo 9 vnútorných prameňov. Najčastejšie používané civilné prevedenie má v jadre 7 prameňov.
Existuje iba niekoľko farieb, ktoré spĺňajú armádne požiadavky: čierna, piesková, zelená, olivová, červená (tiež známa ako zdravotnícka červená), oranžová (tiež známa ako bezpečnostná oranžová), tmavo modrá a biela. Všetky farby mimo vyššie zmienené by mali byť považované za civilné sfarbenie do chvíle, kedy ich dodávateľ môže poskytnúť platný armádny certifikát, ktorý tvrdí opak. Spôsob a materiály, v ktorých sú vlákna prifarbené a spracovávané, určuje, či môže byť paracord považovaný za armádny alebo ako samostatná farba. Vďaka obrovskom dopytu po typu III na civilnom trhu vyrába mnoho predajcov paracord na rovnakom stroji a používajú niektoré výrobné postupy pre armádnu verziu.
Výrobcovia spĺňajúci armádne požiadavky sú povinní dať svoje označenie do vlákien. Každý výrobca by mal použiť inú farbu, ktorá je pre neho špecifická. V prípade, že by došlo k poškodeniu paracorda, lepšie by sa tak dohledával jeho výrobca. Typ 1A a 2A majú označené vlákno na obale, pretože neobsahujú žiadne vnútorné jadro. Typy 1, III, a IV budú mať jadro obsahujúce špecifickú farbu výrobcu. Každý paracord neobsahujúci toto označenie by mal byť považovaný za komerčné prevedenie, ak však dodávateľ nemôže poskytnúť platný armádny certifikát, ktorý tvrdí opak.
V roku 2012 začali niektorí komerční výrobcovia umiestňovať rôzne farebné nylonové vlákna do jadier ich paracorda. Bolo to z dôvodu nedostatku čisto bielych vlákien na trhu. Vďaka tejto skutočnosti sa muselo špecifické armádne značenie vnútorných vlákien paracorda prispôsobiť trhu.
Rovnaké vlastnosti paracorda, ktoré už roky oceňujú vojaci, sú užitočné aj v civilnej sfére. Po druhej svetovej vojne sa paracord stal dostupným aj civilistom, najprv ako vojenské prebytky, potom ako široko dostupný maloobchodný produkt predávaný v Armyshopoch a eshopoch. Aj napriek tomu, že sa niektoré komerčne dostupné paracordy vyrábajú podľa armádnych špecifikácií, a sú ako také označené, nemusí daný produkt presne zodpovedať armádnej špecifikácii svojou konštrukciou, kvalitou, farbou alebo nosnosťou. Zvlášť zlé exempláre takého spracovania môžu mať podstatne menej prameňov obalu alebo jadra, jadro tvorené hromadným prameňom a nie jednotlivými vláknami alebo obsahovať iné materiály, ako je nylon.
Paracord bol tiež od 70tych rokov mnohými používaný pre svoj švih. Trvanlivosť a všestrannosť tohto materiálu sa ukázala ako prínosná pre vykonávanie rôznych bičových disciplín. Vzhľadom k tomu, že nylon nehnije a neplesnivie, sa stal známym ako ideálny materiál do každého počasia. Popularita bičov vyrobených z paracorda v posledných niekoľkých desaťročiach prudko stúpa.
Turisti a ďalší outdooroví nadšenci niekedy používajú "náramky alebo prívesky pre prežitie", vyrobené z niekoľkých metrov paracorda, ktoré sú tkané do kompaktnej a nositeľnej formy. Tieto ozdoby sú určené na rozpletenie vo chvíli, kedy je potrebné spoľahlivé lanko na akýkoľvek účel - zaistenie nákladu, postavenie prístrešku, zastavenie krvácania, výroba pascí, improvizované rybárske vybavenie atď.