Či už kupujete bežnú bavlnenú čiapku alebo snáď nejaký super-technický značkový produkt proti počasiu, každý z nich má nejaký dopad a vplyv na prírodné prostredie a sociálne podmienky. Keď ale budete rozumieť, ako sa snaží jednotlivé značky minimalizovať tento vplyv a vyprodukovať veci, ktoré sú viac udržateľné, tak možno aspoň takto urobiť svojim nákupom vybavenia a šiat premyslenú voľbu o tom, čo podporíte a čo nie.
V tomto článku preto dôjde na prehľad tých najviac relevantných udržateľných tém v outdoorovej brandži. Keď zvážite nasledujúce udržateľné atribúty pri nákupe, tak môžete mať pozitívny vplyv na vaše / naše životné prostredie, svoje zdravie, život, zaobchádzanie so zvieratami aj ľuďmi tam, kde sa toto vybavenie vyrába. Dnes najčastejšie narazíte na tieto udržateľné ocenenia:
Nech sa tu už bavíme o periu vo vašom spacom vaku alebo na vlne založenej vložke do vašich kožených topánok, väčšina z nás má a využíva nejaké zo zvierat odvodené produkty (a to skoro u všetkého vášho outdoorového vybavenia). Ak si chcete byť istí, že so zvieratami bolo dobre zaobchádzané a miestni za ne dostali férové a neotrocké ceny, tak sledujte tieto zvieracie štandardy:
Toto označenie vám asi bude známe zo sekcie kávy, čaju a jedla všeobecne. Filozofia Fair Trade stále rastie čo do svojej známosti aj vplyvu a má čím ďalej viac produktov.
Fair Trade je široký pojem pre programy, ktoré podporujú udržateľné lokálne podnikanie a bezpečné pracovné prostredie pre farmárov a ľudí tu celkovo pracujúcich. Fair Trade štandard tiež podporuje ochranu životného prostredia a zosilňuje miestne komunity. Nad týmto systémom bdie niekoľko medzinárodných organizácií, z ktorých je najväčší a najznámejší asi Fairtrade International a potom Fair Trade USA.
Pokojne sa dá nájsť aj na ingredienciách a materiáloch konkrétnych produktov vedľa tovární a procesov. Aby túto certifikáciu niekto získal pre nejaký produkt, tak samozrejme musí spĺňať všetko príslušné a potrebné zároveň.
Čo sa týka konvenčne šitej bavlny, tak tá môže mať nečakane veľké dopady na životné prostredie a krajinu, kde rastie. Organicky pestovaná bavlna však má tento vplyv však čo najviac minimalizovaný: v prvom rade, nie sú povolené žiadne pesticídy ani herbicídy.
Farmy pestujúce organickú bavlnu, čo sa chcú týmto prestížnym štítkom pýšiť, musia tiež aktívne praktizovať procesy, ktoré podporujú pozitívny vplyv na poľnohospodársku pôdu, redukujú vplyv na miestne vodné systémy a majú nižšiu spotrebu energie. Uhlíkové emisie organicky pestovanej bavlny sú obvykle výrazne nižšie ako u tradičného hospodárenia.
Pokiaľ teda hľadáte niečo s organickou bavlnou, tak hľadajte u konkrétneho produktu podobnú informáciu. Výrobca sa zvyčajne rád pochváli.
Systém bluesign® operuje a usiluje v každom kroku zásobovacieho reťaze o to, aby sa do určitého produktu a jeho výrobného procesu nedostali akékoľvek jedovaté / škodlivé substancie. Tím bluesign® obsahuje dnes popri expertov na chémiu tiež znalcov cez textilnú výrobu a má aj robustný systém továrenských auditov a certifikácií. Kľúčové oblasti zahŕňajú tieto:
Ak budete hľadať čokoľvek z oblečenia (či na textilu založené veci ako batohy) alebo podporujúceho bluesign® a dané logo, tak hľadajte texty: "bluesign®-certified material" alebo "bluesign® product".
Veľký úspech udržateľnej filozofie je recyklácia plastových fliaš na produkciu polyesteru pre najširšiu škálu produktov zahŕňajúcich všetko od šiat až po plastové vybavenie. Recyklované polyestery nájdete prakticky všade - od základných vrchných vrstiev na bundách, cez svetlá, až po batohy. Skrátka akýkoľvek produkt, kam by bolo potrebné inak dodať polyester tradičný / základný.
Podobne orientovaná firma a produkty sa obvykle pochváli niekde na opisu alebo produktovej stránke aj s tým, koľko fliaš pripadlo na výrobu práve toho alebo onoho produktu.
Aj keď dnes nie je až tak viditeľný ako polyester, tiež recyklovaný nylon sa občas dá v produktoch nájsť a to v porovnateľne variabilnej a bohatej ponuke produktov aj ošatenia.
Keď niekto používa recyklované materiály, tak mu to redukuje potrebu aj náklady po iných materiáloch a surovinách. Zvyčajne to vyžaduje aj menej energie na spracovanie a vody, než získavanie materiálov ich tradičnou cestou. Tiež to znižuje objem odpadu, ktorý skončí v zemných skládkach.
Forest Stewardship Council™ (FSC) značí, že tieto drevené (alebo na dreve založené produkty ako napríklad papier, drevo, prírodná guma, celulózové vlákna, ...) sú vyrobené tak, aby rešpektovali rigorózne predpisy a štandardy pre správu lesa, z ktorého vzišli. FSC certifikácia pokrýva širokú škálu tém vrátane správania sa k životnému prostrediu, vyhovenie legálnym a regulačným mechanizmom, práva ľudí tu natívne žijúcich a sociálne a ekonomické dobré zaobchádzanie s pracujúcimi vrátane miestnych komunít.
Čo sa týka konkrétnych ceduliek, tak môžete vidieť niečo z nasledujúcej zostavy:
"Kontrolované drevo" znamená, že je minimalizovaný risk použitia dreva a výrobkov z neho z neprijateľného zdroja vrátane dreva, čo bolo získané z lesa prírodného / pralesa, čo sa stal obhospodáreným a teda bežným alebo lesa, kde je / bol vysoký dôraz na jeho zachovanie z nejakých miestnych dôležitých dôvodov a manažment si na neho dlho brúsi píly.
Opäť stačí hľadať logo FSC, keď nakupujete niečo z dreva alebo na ňom založenom. FSC tiež pamätá aj na dreve založené balenie, takže tam sa dá logo nájsť tiež.